Halverwege de jaren 50 deed zich in bierland een nieuwe trend voor : er werd massaal een nieuwe biertype uit de streek van Dortmund (een zachter en rijper bier en dus met reden beter) geïmporteerd.
Anglo Belge legde zich niet neer bij deze invasie en waagde zich in de concurrentiestrijd door een gelijkaardig bier te produceren.

In november 1956 werd na enkele proefbrouwsels het Anglo-Belge-Dortmunter-type bier aan de consument voorgesteld : ROSSBRAU (ross is het duitse woord voor paard).
Ook de verpakking werd aangepast : Rossbräu was verkrijgbaar in houten bakken van 20 flesjes en kartonnen mandjes voor 6 flesjes (en dit om het verbruik “ten huize” te stimuleren)

Het succes van deze betere biersoort zorgde er ook voor dat door de doorgedreven publiciteit het klantenbestand pijlsnel groeide.
Soms kon aan de vraag naar Rossbräu niet voldaan worden.

>>> Ga naar de vorige rubriek in de geschiedenis (1955 – 65 jaar Anglo Belge) > klik hier
>>> Ga naar de volgende rubriek in de geschiedenis (1957 – Brouwerij van Veltem + nieuw : Darkie, Uitzet, ….) > klik hier